|
Březen
Terminologie, popis pracovního postupu |
|
Úkol pro žáky: přinést si jeden recept |
úkol |
Popis odborného pracovního postupu se vyznačuje přesným a výstižným vyjadřováním a přehlednou výstavbou textu. K přesnému vyjadřování přispívají zejména odborné názvy - termíny. Jednotlivé činnosti jsou zachyceny v časové posloupnosti.
Termíny - odborná pojmenování jsou jednovýznamová, citově nezabarvená slova, jejichž význam je ustálen a přesně vymezen. Soubor termínů jednoho oboru tvoří jeho odborné názvosloví (terminologii), např. lékařské, právnické, chemické,... Totéž slovo však může být jako termín různě vymezeno v různých vědních oborech (žebro - v architektuře, v lékařství).
nejprve si dáme slovní rozcvičku, která nám zjistí, zda žáci rozumí pojmu terminologie, já této hře říkám mluvení do ticha, jedná se o to, že řekneme téma a žáci bez vyvolávání mají říci, co je napadne, ale musí dávat pozor, aby se nepřekřikovali a mluvili do pauzy - ticha (lékařství, škola, zeměpis,...)
zopakujeme si, co jsme si říkali o popisu pracovního postupu v minulém roce - protože v sešitech pokračuji, nutím žáky vyhledávat staré informace a znovu si je číst
žáci si měli přinést recepty, nyní rozdělíme žáky na dvojice, ve kterých si své recepty přečtou a vyberou jeden, na kterém se oba shodnou, že je zajímavější (pokud máme žáků více a nebylo by časově možné číst tolik receptů, vytvoříme nyní ze dvojic čtveřice a ty se mají dohodnout opět na jednom z jejich dvou vybraných receptů) - recepty přečteme
nyní dáme opět hru mluvení do ticha tentokrát s tématy: pohádka, detektivka, sport
žákům dáme přečíst do skupinek recepty přiložené v příloze č. 4 a necháme je napsat na papírek, zda se jedná o pohádku, detektivku nebo sportovní utkání - papírky přečteme nahlas
druhou hodinu začneme hrou mluvení do ticha, nejprve termíny, pak témata: pohádka, detektivka, sportovní utkání
když se žáci rozmluví, rozdáme opět dvojicím nebo skupinkám recepty, které četli včera - nemusí být stejné - a chceme, aby je převedli do skutečného receptu, aby poznali, o jaké jídlo se jedná, pojmenovali ho a napsali přesný postup vaření
skupinám to nebude trvat stejně dlouho, a tak je obcházíme, hodnotíme jejich recept a zadáme jim zpracovat jimi vybraný recept jako pohádku, detektivku nebo sportovní utkání - výborné je, když si vylosují formu, kterou budou psát
třetí hodinu opět začneme mluvením do ticha
nyní necháme skupinky, aby dokončili svůj úkol, pomáháme jim, aby zvládli svůj popis pracovní činnosti převést do vypravování; s tím souvisí i členění textu, které je jiné než při popisu pracovního postupu běžného, na což je upozorňujeme
pokud máme čas, můžeme si jednotlivé práce společně přečíst a ohodnotit
poslední hodinu doporučuji, aby žáci práce přepsali, každý samostatně, a ohodnotit je známkou, některé nápady bývají velmi zajímavé
|
zápis
|
Čarodějná pochoutka
(Pohádka)
Čarodějka Smetánka a čaroděj Sýrek se šli po dlouhé zimě rozehřát na pánvičku.
Přišla jejich dcera Brokolička, aby šli na pouť a na kolotoč jménem Mixér. Kolotočem byli rozsekáni na padrť a točila se jim hlava. Potom potkali tetu Špagetku a ta jim poradila, aby si sedli na ni na talíř.
Pokud je někdo nesnědl, sedí tam dodnes a pohádky je konec.
Olympiáda v kuchyni
(Sportovní utkání)
„Vítáme vás na olympiádě v kuchyni. Utkají se zde vajíčko, pažitka a máslo. Naše chlebová matrace vypadá skvěle. Tak už se rozebíhá náš první borec, máslo. Přeskočil! Italové se radují. Český závodník vajíčko také přeskočil. Publikum jásá! A už skáče německý atlet pažitka. Letos je opravdu ve formě. Také přeskočil. Gratulujeme. Všichni borci postupují do semifinále na talíři.“
Pohádka o majonéze
Byla jedna majonéza a ta šla do světa. Cestou potkala sůl. Jak tak jdou, najednou spadnou do propasti.
Když se majonéza probere, kouká, kde je sůl? Sůl byla vmíchána do majonézy. Majonéza křičí o pomoc a v tu ránu přiběhne k propasti cukr a snaží se ji vytáhnout. Ale uklouzl a spadl tam taky. Majonéza vyrostla a vylezla z propasti sama.
Majonéza jde dál světem a najednou začne pršet, ale není to ledajaké pršení. Padají kapky citrónové šťávy. Majonéze to vůbec nevadilo.
Za chvíli potkala šunku s křenem a viděla, jak se prali. Majonéza to praní zastavila. To už byla šunka s křenem úplně nasekaná. Majonéza se s nimi skamarádila.
Najednou šunka křičí: „Letí sem nakrájená veka!“
A ta veka je vzala na talíř. Jestli je už nesnědli, tak tam žijí až dodnes.
Vražda vepřového řízku
(Detektivka)
Tak si jednou vepřový řízek spal v chladicím boxu se svými kamarády, citróny a bílým vínem. Jednoho dne se citróny a bílé víno probudí a citróny říkají:
„Hej, bílé víno, nevidělo jsi vepřový řízek?“
„Ne, nevidělo. Asi ho někdo unesl a usmažil.“
Uběhne týden.
Víno říká: „Měli bychom řízek zkusit najít.“
Vydají se proto k plotně. První jdou citróny, ale vezmou to zkratkou přes prkýnko. Tam na ně číhá nůž - bandita. Milé citróny ostřílí od kůry a jader. Pak hodí citróny na pánev, kde už leží vepřový řízek.
Citróny povídají: „Hej, vepřový řízku, jsi to ty?“
„Ano, jsem to já a už jsem z jedné strany skoro usmažený,“ povídá vepřový řízek.
Přilétl nad pánev bandita - sůl a prostřílel vepřový řízek ze svých slaných koltů. Vidlička - bandita potom řízek otočila.
Citróny volají: „Bílé víno, pomoc, je nám strašné vedro!“
Tak je bílé víno zalilo a všichni na pánvi společně umřeli. Bandité - vidlice a nůž si je poté snědli.
Makarony proti Kapustičkám
(Sportovní utkání)
Na kulaté hřiště přichází Makarony a Kapustičky. Nejprve se před velkým zápasem Makarony hodí do velké vodní lázně o teplotě 100°C. Když to vidí Kapustičky, tak se také hodí do lázně, ale jen při teplotě 90°C.
Uběhlo pár minut a soupeři vybíhají z lázně na hřiště a začíná velký fotbalový zápas. Makarony začali hrát naplno, Kapustičky taky, ale začaly padat bílé kroupy. Přiběhl rozhodčí Omáčka a odpískal první polovinu. Druhou polovinu pískali nastrouhaný Sýr a Kečup. Během dvou minut udělaly Makarony faul, Kapustičky se nedaly a pustili se všichni do rvačky, i rozhodčí.
Po krátké chvíli přišel Talíř a zavřel hřiště. Píšťalka odpískala konec utkání.
|
slohové práce dětí s SPU |
|
|