zpět
 
Březen
Terminologie, popis pracovního postupu
 
Úkol pro žáky: přinést si jeden recept
úkol
Popis odborného pracovního postupu se vyznačuje přesným a výstižným vyjadřováním a přehlednou výstavbou textu. K přesnému vyjadřování přispívají zejména odborné názvy - termíny. Jednotlivé činnosti jsou zachyceny v časové posloupnosti.
Termíny - odborná pojmenování jsou jednovýznamová, citově nezabarvená slova, jejichž význam je ustálen a přesně vymezen. Soubor termínů jednoho oboru tvoří jeho odborné názvosloví (terminologii), např. lékařské, právnické, chemické,... Totéž slovo však může být jako termín různě vymezeno v různých vědních oborech (žebro - v architektuře, v lékařství).
  • nejprve si dáme slovní rozcvičku, která nám zjistí, zda žáci rozumí pojmu terminologie, já této hře říkám mluvení do ticha, jedná se o to, že řekneme téma a žáci bez vyvolávání mají říci, co je napadne, ale musí dávat pozor, aby se nepřekřikovali a mluvili do pauzy - ticha (lékařství, škola, zeměpis,...)
  • zopakujeme si, co jsme si říkali o popisu pracovního postupu v minulém roce - protože v sešitech pokračuji, nutím žáky vyhledávat staré informace a znovu si je číst
  • žáci si měli přinést recepty, nyní rozdělíme žáky na dvojice, ve kterých si své recepty přečtou a vyberou jeden, na kterém se oba shodnou, že je zajímavější (pokud máme žáků více a nebylo by časově možné číst tolik receptů, vytvoříme nyní ze dvojic čtveřice a ty se mají dohodnout opět na jednom z jejich dvou vybraných receptů) - recepty přečteme
  • nyní dáme opět hru mluvení do ticha tentokrát s tématy: pohádka, detektivka, sport
  • žákům dáme přečíst do skupinek recepty přiložené v příloze č. 4 a necháme je napsat na papírek, zda se jedná o pohádku, detektivku nebo sportovní utkání - papírky přečteme nahlas
  • druhou hodinu začneme hrou mluvení do ticha, nejprve termíny, pak témata: pohádka, detektivka, sportovní utkání
  • když se žáci rozmluví, rozdáme opět dvojicím nebo skupinkám recepty, které četli včera - nemusí být stejné - a chceme, aby je převedli do skutečného receptu, aby poznali, o jaké jídlo se jedná, pojmenovali ho a napsali přesný postup vaření
  • skupinám to nebude trvat stejně dlouho, a tak je obcházíme, hodnotíme jejich recept a zadáme jim zpracovat jimi vybraný recept jako pohádku, detektivku nebo sportovní utkání - výborné je, když si vylosují formu, kterou budou psát
  • třetí hodinu opět začneme mluvením do ticha
  • nyní necháme skupinky, aby dokončili svůj úkol, pomáháme jim, aby zvládli svůj popis pracovní činnosti převést do vypravování; s tím souvisí i členění textu, které je jiné než při popisu pracovního postupu běžného, na což je upozorňujeme
  • pokud máme čas, můžeme si jednotlivé práce společně přečíst a ohodnotit
  • poslední hodinu doporučuji, aby žáci práce přepsali, každý samostatně, a ohodnotit je známkou, některé nápady bývají velmi zajímavé
zápis
tisk
Čarodějná pochoutka
(Pohádka)

     Čarodějka Smetánka a čaroděj Sýrek se šli po dlouhé zimě rozehřát na pánvičku.
     Přišla jejich dcera Brokolička, aby šli na pouť a na kolotoč jménem Mixér. Kolotočem byli rozsekáni na padrť a točila se jim hlava. Potom potkali tetu Špagetku a ta jim poradila, aby si sedli na ni na talíř.
     Pokud je někdo nesnědl, sedí tam dodnes a pohádky je konec.
 
Olympiáda v kuchyni
(Sportovní utkání)

     „Vítáme vás na olympiádě v kuchyni. Utkají se zde vajíčko, pažitka a máslo. Naše chlebová matrace vypadá skvěle. Tak už se rozebíhá náš první borec, máslo. Přeskočil! Italové se radují. Český závodník vajíčko také přeskočil. Publikum jásá! A už skáče německý atlet pažitka. Letos je opravdu ve formě. Také přeskočil. Gratulujeme. Všichni borci postupují do semifinále na talíři.“
 
Pohádka o majonéze
     Byla jedna majonéza a ta šla do světa. Cestou potkala sůl. Jak tak jdou, najednou spadnou do propasti.
     Když se majonéza probere, kouká, kde je sůl? Sůl byla vmíchána do majonézy. Majonéza křičí o pomoc a v tu ránu přiběhne k propasti cukr a snaží se ji vytáhnout. Ale uklouzl a spadl tam taky. Majonéza vyrostla a vylezla z propasti sama.
     Majonéza jde dál světem a najednou začne pršet, ale není to ledajaké pršení. Padají kapky citrónové šťávy. Majonéze to vůbec nevadilo.
     Za chvíli potkala šunku s křenem a viděla, jak se prali. Majonéza to praní zastavila. To už byla šunka s křenem úplně nasekaná. Majonéza se s nimi skamarádila.
Najednou šunka křičí: „Letí sem nakrájená veka!“
     A ta veka je vzala na talíř. Jestli je už nesnědli, tak tam žijí až dodnes.
 
Vražda vepřového řízku
(Detektivka)

     Tak si jednou vepřový řízek spal v chladicím boxu se svými kamarády, citróny a bílým vínem. Jednoho dne se citróny a bílé víno probudí a citróny říkají:
„Hej, bílé víno, nevidělo jsi vepřový řízek?“
„Ne, nevidělo. Asi ho někdo unesl a usmažil.“
     Uběhne týden.
Víno říká: „Měli bychom řízek zkusit najít.“
     Vydají se proto k plotně. První jdou citróny, ale vezmou to zkratkou přes prkýnko. Tam na ně číhá nůž - bandita. Milé citróny ostřílí od kůry a jader. Pak hodí citróny na pánev, kde už leží vepřový řízek.
Citróny povídají: „Hej, vepřový řízku, jsi to ty?“
„Ano, jsem to já a už jsem z jedné strany skoro usmažený,“ povídá vepřový řízek.
     Přilétl nad pánev bandita - sůl a prostřílel vepřový řízek ze svých slaných koltů. Vidlička - bandita potom řízek otočila.
Citróny volají: „Bílé víno, pomoc, je nám strašné vedro!“
     Tak je bílé víno zalilo a všichni na pánvi společně umřeli. Bandité - vidlice a nůž si je poté snědli.
 
Makarony proti Kapustičkám
(Sportovní utkání)

     Na kulaté hřiště přichází Makarony a Kapustičky. Nejprve se před velkým zápasem Makarony hodí do velké vodní lázně o teplotě 100°C. Když to vidí Kapustičky, tak se také hodí do lázně, ale jen při teplotě 90°C.
     Uběhlo pár minut a soupeři vybíhají z lázně na hřiště a začíná velký fotbalový zápas. Makarony začali hrát naplno, Kapustičky taky, ale začaly padat bílé kroupy. Přiběhl rozhodčí Omáčka a odpískal první polovinu. Druhou polovinu pískali nastrouhaný Sýr a Kečup. Během dvou minut udělaly Makarony faul, Kapustičky se nedaly a pustili se všichni do rvačky, i rozhodčí.
     Po krátké chvíli přišel Talíř a zavřel hřiště. Píšťalka odpískala konec utkání.
 
slohové práce dětí s SPU
 
  © 2003 - 2006 kamizdat Všechna práva vyhrazena. nahoru