|
Leden
Rozbory textu - slohotvorní činitelé
opět začneme opakováním z 6. ročníku, kdy se žáci naučili poznávat z textu, zda je mluvený, psaný, připravený, nepřipravený, soukromý, veřejný
|
|
Komunikační záměr - proč chci mluvit nebo psát, k čemu to bude dobré
Okolnosti komunikace - mluvení nebo psaní
kdo mluví, píše
o čem, o kom mluví nebo píše
komu a co říká nebo píše
v jaké situaci se mluví, píše
zda se mluví a píše bez přípravy nebo s přípravou
O čem všem text vypovídá, co z něj můžeme poznat, ovlivňují:
subjektivní slohotvorní činitelé
informace o pisateli, účastníku komunikace mluvené
objektivní slohotvorní činitelé
forma - mluvená, psaná
připravenost, nepřipravenost
situace - soukromá, veřejná
funkce - cíl projevu, k čemu je
adresát - známý, neznámý
|
zápis
|
forma |
mluvená |
psaná |
míra přípravy |
připravený |
nepřipravený |
situace |
soukromá |
veřejná |
funkce |
cíl projevu |
k čemu je |
adresát |
známý |
neznámý |
žáky rozdělíme na dvojice, které si vylosují jeden komunikační záměr a dohodnou se, jakým způsobem ho splní, sehrají scénku, napíší text
vybereme jeden komunikační záměr a společně s dětmi k němu přiřadíme objektivní slohotvorné činitele, podruhé udělají totéž sami
Témata na procvičování komunikačního záměru:
chci někoho pozvat na Vánoční besídku
chci, aby mi rodiče povolili mít psa, kočku, morče,...
telefonem zjišťuji u kamaráda, jaký máme úkol
píši zprávu o konání soutěže na naší škole
chci požádat o uvolnění z vyučování
mám přečíst před třídou referát
|
příloha
|
|
|