zpět
 
Leden
Rozbory textu - slohotvorní činitelé
  • opět začneme opakováním z 6. ročníku, kdy se žáci naučili poznávat z textu, zda je mluvený, psaný, připravený, nepřipravený, soukromý, veřejný
 
Komunikační záměr - proč chci mluvit nebo psát, k čemu to bude dobré
Okolnosti komunikace - mluvení nebo psaní
kdo mluví, píše
o čem, o kom mluví nebo píše
komu a co říká nebo píše
v jaké situaci se mluví, píše
zda se mluví a píše bez přípravy nebo s přípravou
O čem všem text vypovídá, co z něj můžeme poznat, ovlivňují:
  • subjektivní slohotvorní činitelé
  • informace o pisateli, účastníku komunikace mluvené
  • objektivní slohotvorní činitelé
  • forma - mluvená, psaná
  • připravenost, nepřipravenost
  • situace - soukromá, veřejná
  • funkce - cíl projevu, k čemu je
  • adresát - známý, neznámý
  • přiloženou tabulku rozdáme dvojicím a necháme ji rozstříhat na jednotlivá slova, pak mají najít, co k sobě patří
zápis
tisk
   forma    mluvená    psaná
   míra přípravy       připravený       nepřipravený   
   situace    soukromá    veřejná
   funkce    cíl projevu    k čemu je
   adresát    známý    neznámý
  • žáky rozdělíme na dvojice, které si vylosují jeden komunikační záměr a dohodnou se, jakým způsobem ho splní, sehrají scénku, napíší text
  • vybereme jeden komunikační záměr a společně s dětmi k němu přiřadíme objektivní slohotvorné činitele, podruhé udělají totéž sami
Témata na procvičování komunikačního záměru:
  • chci někoho pozvat na Vánoční besídku
  • chci, aby mi rodiče povolili mít psa, kočku, morče,...
  • telefonem zjišťuji u kamaráda, jaký máme úkol
  • píši zprávu o konání soutěže na naší škole
  • chci požádat o uvolnění z vyučování
  • mám přečíst před třídou referát
příloha
tisk
 
  © 2003 - 2006 kamizdat Všechna práva vyhrazena. nahoru