Základními vlastnostmi textu jsou soudržnost, členitost a styl.
Soudržnosti textu dosahujeme především díky jednotícímu tématu, které spojuje dílčí obsahové složky. Výrazným vnějším znakem je formální členění, které souvisí s obsahem. Jedná se o rozčlenění a uspořádání - umístění nadpisu, adresy, oslovení, odstavce, apod. Termínu jazykový styl se obvykle užívá ve významu výběru a uspořádání jazykových prostředků v textu.
zápis si přečteme a na základě již získaných zkušeností se slohovými útvary si ověříme, zda žáci zápisu rozumí (vypravování, žádost)
lze se ptát na to, co je soudržností u našeho vypravování, jaké je téma, výběr a uspořádání jazykových prostředků můžeme vysvětlovat na tom, jak jsme se rozhodovali, zda do vypravování dáme přímou řeč
poslední potíž, která nás čeká, je naučit žáky psát odstavce
žáci si osvěží paměť přečtením lístků, co se jim jevilo jako nejnapínavější
Napsat na tabuli:
1. (úvod)
2. (začátek děje)
3. (zápletka)
4. (rozuzlení zápletky)
5. (závěr)
společně sestavíme osnovu vypravování, každá část osnovy odpovídá jednomu odstavci
opět můžeme žáky rozdělit na dvojice a začneme společně psát vypravování po jednotlivých odstavcích - žáci nám napíší, pokud je necháme pracovat samostatně, pravděpodobně pouze popis děje; aby vzniklo vypravování, je jim nutné pomoci
úvod necháme v minulém čase a v dalším odstavci podtrhneme všechna slovesa v minulém čase a nahrazujeme je časem přítomným - vyvodíme, co se stane s vypravováním, položíme dvojicím otázku, do kterého odstavce by zařadili opět minulý čas a proč
nyní vypravování rozstříháme po jednotlivých odstavcích odpovídajících osnově
místo 3. odstavce vložíme do děje přímou řeč - můžeme si zahrát, učitel čte vypravování - 1. a 2. odstavec a pak mluví žáci jako čaroděj a dobrá bytost
nyní mají napsat přímou řeč s větou uvozovací, každý z dvojice tu svou, a vložit do vypravování - je vhodné mít na tuto hodinu tabuli přímé řeči, aby se mohli podívat, jak se věta uvozovací píše
nyní nám už chybí jen kousek mezi přímou řečí čaroděje a dobré bytosti, kdy bychom měli popsat, co jsme si mysleli; proto nyní dáme do kruhu židli, to je jeden z nás, který je nyní začarovaný v sochu, a my říkáme, co si asi nyní myslí
dvojice napíší pocity opět v přítomném čase
nejspíše v další hodině necháme vypravování přepsat, abychom věděli, zda žáci pochopili
přepisování jim nebude trvat celou hodinu, a tak zbytek času využijeme k rozboru prací a pochopení pojmů soudržnost, členitost a styl
|
zápis
|