zpět
 
Únor
Stavba textu - soudržnost, členitost, styl
Vypravování
 
Základními vlastnostmi textu jsou soudržnost, členitost a styl.
Soudržnosti textu dosahujeme především díky jednotícímu tématu, které spojuje dílčí obsahové složky. Výrazným vnějším znakem je formální členění, které souvisí s obsahem. Jedná se o rozčlenění a uspořádání - umístění nadpisu, adresy, oslovení, odstavce, apod. Termínu jazykový styl se obvykle užívá ve významu výběru a uspořádání jazykových prostředků v textu.
  • zápis si přečteme a na základě již získaných zkušeností se slohovými útvary si ověříme, zda žáci zápisu rozumí (vypravování, žádost)
  • lze se ptát na to, co je soudržností u našeho vypravování, jaké je téma, výběr a uspořádání jazykových prostředků můžeme vysvětlovat na tom, jak jsme se rozhodovali, zda do vypravování dáme přímou řeč
  • poslední potíž, která nás čeká, je naučit žáky psát odstavce
  • žáci si osvěží paměť přečtením lístků, co se jim jevilo jako nejnapínavější
    Napsat na tabuli:
    1. (úvod)
    2. (začátek děje)
    3. (zápletka)
    4. (rozuzlení zápletky)
    5. (závěr)
  • společně sestavíme osnovu vypravování, každá část osnovy odpovídá jednomu odstavci
  • opět můžeme žáky rozdělit na dvojice a začneme společně psát vypravování po jednotlivých odstavcích - žáci nám napíší, pokud je necháme pracovat samostatně, pravděpodobně pouze popis děje; aby vzniklo vypravování, je jim nutné pomoci
  • úvod necháme v minulém čase a v dalším odstavci podtrhneme všechna slovesa v minulém čase a nahrazujeme je časem přítomným - vyvodíme, co se stane s vypravováním, položíme dvojicím otázku, do kterého odstavce by zařadili opět minulý čas a proč
  • nyní vypravování rozstříháme po jednotlivých odstavcích odpovídajících osnově
  • místo 3. odstavce vložíme do děje přímou řeč - můžeme si zahrát, učitel čte vypravování - 1. a 2. odstavec a pak mluví žáci jako čaroděj a dobrá bytost
  • nyní mají napsat přímou řeč s větou uvozovací, každý z dvojice tu svou, a vložit do vypravování - je vhodné mít na tuto hodinu tabuli přímé řeči, aby se mohli podívat, jak se věta uvozovací píše
  • nyní nám už chybí jen kousek mezi přímou řečí čaroděje a dobré bytosti, kdy bychom měli popsat, co jsme si mysleli; proto nyní dáme do kruhu židli, to je jeden z nás, který je nyní začarovaný v sochu, a my říkáme, co si asi nyní myslí
  • dvojice napíší pocity opět v přítomném čase
  • nejspíše v další hodině necháme vypravování přepsat, abychom věděli, zda žáci pochopili
  • přepisování jim nebude trvat celou hodinu, a tak zbytek času využijeme k rozboru prací a pochopení pojmů soudržnost, členitost a styl
zápis
tisk
 
  © 2003 - 2006 kamizdat Všechna práva vyhrazena. nahoru