Popis děje v podstatě stojí na rozhraní mezi vyprávěním a vlastním popisem.
Děj může být opakovatelný (pracovní postup) nebo jedinečný (slavnost, sportovní utkání...). Jde o děj, jehož průběh je řízen člověkem nebo o děj probíhající mimo vůli jednotlivce (průběh nemoci, činnost motoru aj.)
Ve školní praxi bývá jako popis děje označován útvar, který řadí vedle sebe dějové složky pouze v časovém sledu tak, jak probíhaly, bez dějového napětí.
Můžeme například popisovat slavnost:
nejprve žáky rozdělíme na skupiny, které mají napsat, jaké slavnosti již zažili (např. oslavu svých narozenin)
ve skupinách si vzájemně sdělí, jak jejich oslava probíhala
vyberou tu, která měla podle nich nejzajímavější průběh, a jejich úkolem je nyní pantomimicky sehrát oslavu
ostatní skupiny se snaží dát dohromady, jaký byl program oslavy
hodnotíme společně kvalitu předvádění i dobré odhadování programu
Podobně se můžeme stát sportovními reportéry a popisovat utkání, které předvádí jiná skupina žáků.
v další hodině si skupiny připraví pantomimické představení např. z nějaké pohádky, kterou jim zadáme - ostatní mají za úkol popsat děj, který vidí a následně zjistit, o jakou ukázku šlo.
|
zápis
|