|
Žurnalistika - úvodník a komentář
na začátku hodiny necháme dvojice žáků vyluštit tajenky, ze kterých se dozvíme dnešní téma, a zároveň zopakujeme slohové útvary, které jsme se už učili:
|
|
1. křížovka - doplňte názvy slohových útvarů podle daných neúplných informací
je vždy logická, osvětluje problém, hodnotí jevy z různých přístupů
informuje o tom, co se stalo
jejím prostřednictvím se obracíme na instituci s požadavky
je založená na dialogu, má kolektivní ráz a hledá východiska, není pouze konfrontací názorů
má křivku dějového napětí, důležitý je spád děje
umělecký popis
zpravidla jde o záznam v heslech, nikoli v souvislých větách
|
příloha
|
2. křížovka - doplňte názvy slohových útvarů podle daných neúplných informací
jedná se o popis osobnosti a dělíme ji na přímou a nepřímou
v kriminalistice bývá potřebný velmi podrobný
týká se události, která se stane
jde o výměnu názorů na dílčí problém, má neoficiální ráz
jde o zhodnocení nejčastěji uměleckého díla
píšeme ji, když nejsme s něčím spokojeni
objednáváme si zboží z katalogu
ústně přednesený výklad, vysvětlujeme určitou problematiku
Vyluštění:
1. úvaha, zpráva, žádost, diskuse, vypravování, líčení, výpisky
2. charakteristika, popis, oznámení, debata, recenze, stížnost, objednávka, přednáška |
příloha
|
Politická úvaha speciálního charakteru na aktuální téma, obvykle umístěná na první stránce novin, se nazývá úvodník.
Kratší hodnotící úvaha o jednotlivých událostech a jevech bývá předmětem komentáře. Tento útvar se vyvinul ze zprávy. V evropském tisku se osamostatnil až počátkem 19. století. Se zprávou má společné to, že vychází z faktů, liší se tím, že fakta interpretuje.
Stručný komentář bývá označován jako glosa.
za domácí úkol dáme žákům vyhledat v novinách úvodníky a kometáře a přinést do školy, kde společně zhodnotíme jejich výběr
nyní můžeme sáhnout po přípravě z minulého roku, kdy jsme si připravili obálky s jednotlivými žurnalistickými útvary a opět je necháme žáky poznávat, třeba jako soutěž skupin
|
zápis
|
|
|